Porto: Ciudá Gris

Filed Under (fotografía, mundu, particular) by Iris on 07-02-2014

Pirinéu d’Uesca

Filed Under (fotografía, particular) by Iris on 18-01-2014

Presentación de “Pincelaes”

Filed Under (lliteratura, música, particular, pincelaes) by Iris on 14-12-2013

Pa los que nun tuvisteis oportunidá d’acompañanos y tamién pa la xente cercano y querío que sí vino na tarde d’ayeri a la Llibrería-Galería Cornión a la presentación de “Pincelaes”: munchísimes grancies.

A Pablo, que fizo una presentación diferente y cercana; a Esther, que garró’l proyectu como propiu dende’l primer día; y a Miguel, que-y dió’l sentíu que-y faltaba a estes Pincelaes; toles gracies que tengo pa dar.

Toles semeyes son de David G.Ferrero, munchísimes gracies tamién a él.

Pincelaes

Filed Under (lletres propies, lliteratura, mundu, pincelaes) by Iris on 17-06-2013

Nel añu 2008 Antón García diome la oportunidá de collaborar nel so programa de radio Paraísu Natural. La primer idea yera siguir el marcu temáticu del espaciu, de tipu cultural, con un magazine que diera a conocer novedaes teatrales, lliteraries o musicales del panorama asturianu. En cuenta, y un poco sobrepasada pol vértigu de ver a la maestra nel papel de periodista, propúnxe-y tirar del filu de lo lliterario pa crear un espaciu que, a “Pincelaes”, fuere pintando diferentes llugares del mundu de la mano de distintes referencies históriques y culturales.

Asina, cola banda sonora de Lhasa, y un tiempu de dalgo menos de diez minutos, armamos un total de venti capítulos, dalgunos de los cuales tán colgaos nesti blogue.

Unos meses dempués de dar por rematada la esperiencia, seguramente una de les más arriquecedores como “narradora” (si ye que lo soi..), entamé la xera de recopilar los apuntes, los papelos de servilleta y los audios pa dir picando y corrixendo aquellos testos que me teníen ocupaes les selmanes, ente busques y llectures.

A los dos años recibí la llamada d’Esther García, de la Editorial Trabe; y dalgo más de dos años pasaos d’esti primer contactu ve la lluz “Pincelaes”. El llibru.

Y el llibru ye dalgo más qu’una compilación de testos, creo que finalmente camudó no que queríemos editora, ilustrador y autora: un cuadernu de viaxes. Y nesi oxetivu cumplíu tien mucho que ver (tienlo too) Miguel Pérez Iñesta, músicu, ilustrador, baillarín, amigu.. que tuvo a bien embarcase nesti proyectu faciendo realidá les pincelaes d’acuarela de les que siempre quixi falar.

 

Primavera

Filed Under (cierru, fotografía) by Iris on 04-06-2013

Finca “El Cierru d’Arriba”. Pión (Villaviciosa)

Los neños invisibles

Filed Under (asturies, escuela, traba-llingües) by Iris on 01-05-2013

Esta selmana hai que salir a la cai. Como tolos años. Pero pa mí, dende una perspectiva personal, docente y asociativa; ye especialmente importante salir pa pone-y voz a unos protagonistes del conflictu que nun tán tan presentes como deberíen, o eso me paez.

Nun diálogu imposible ente los neños y neñes invisibles (esto ye, los que tienen l’asturianu como llingua materna) y la Conseyera d’Educación, Doña Ana González (cuntando que la conseyera pon voz al curriculum asturianu promulgáu pol so mesmu partíu) la cosa podría quedar más o menos asina:

El currículu de la Educación Primaria nel Principáu d’Asturies Decretu 56/2007, de 24 de mayu, pol que se regula la ordenación y afita’l currículu de la Educación Primaria nel Principáu d’Asturies diz nel so entamu, y como base pal desarrollu curricular posterior lo que sigue.

El modelo educativo que plantea el Principado de Asturias desarrolla las enseñanzas reguladoras por la Ley Orgánica de Educación, adaptándolas a las peculiaridades de nuestra Comunidad Autónoma y con unos elementos característicos como la educación en valores, el conocimiento del patrimonio asturiano, el logro de los objetivos europeos en educación, la potenciación de la igualdad de oportunidades y el incremento de los niveles de calidad educativa para todos los alumnos y alumnnas.

Esta ye por tanto la postura oficial de la conseyera, el so primer razonamientu, la parrafada qu’entamaría esta hipotética entrevista; nel supuestu, claro, que la señora conseyera tuviera a bien entrevistase con una parte del alumnáu asturianu que según la so postura oficial nun esiste.

Cartelu de la Manifestación convocada pola Xunta pola Defensa de la Llingua Asturiana

El mio plantegamientu, y la rempuesta razonada del alumnáu invisible entós, ye qu’eses premises nun se cumplen, en nengún casu, con ellos mesmos. Y pa ello aportaré (aportarán) cuatro cenciellos razonamientos:

L’asturianu, un patrimoniu a desconocer y olvidar: La Organización de Naciones Uníes pa la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) fala del plurillingüismu nel ámbitu educativu como única midida pa protexer el patrimoniu inmaterial que suponen les llingües nel mundu. Asina encamienta estratexes concretes como “la enseñanza billingüe, en particular l’usu de la llingua materna, en tolos niveles del sistema educativu y en contestos formales y non formales” asina como “l’asesoramientu sobre les polítiques, la formación de los docentes, la ellaboración de manuales escolares y material didácticu”.

Tocante al asturianu la UNESCO nun tien duldes en asitialu nel so Atles de les Llingües en Peligru, polo que la postura de la máxima autoridá mundial en cuestión de patrimoniu queda entovía más zarrada y les recomendaciones más axustaes.

Énte esto la Conseyería d’Educación sigue ensin incluir l’asturianu (siquieramente como asignatura optativa) en tolos niveles del sistema educativu, siendo especialmente grave la negativa a introducilu nel currículum d’Educación Infantil. Asina mesmo nun fai usu del asturianu en nengún contestu formal (reuniones, comparecencies, circulares, medios dixitales..) nun siendo les propies de l’asignatura de “Lengua Asturiana”. Pa cabu la educación de los docentes nun contempla formación nenguna en materia llingüística, siquieramente sociollingüística; nun cuntando siquiera como méritos específicos pa les oposiciones asturianes el tener dalgún tipu de formación nesta materia.

Con estes blimes, cumplamos los oxetivos: Plantegaes les bases xenerales baxamos (o xubimos) al contestu escolar y nél topámonos cola realidá negada hasta l’estremu pola Conseyería d’Educación: n’Asturies siguen escolarizándose neños y neñes que lleguen a la escuela siendo monollingües asturianos pa los que’l Decretu nun tien rempuestes.

La llingua ye un instrumentu comunicativu y como talu, afecta de mou directu a la comprensión de los mensaxes educativos que s’emiten na escuela. L’alumnáu monollingüe asturianu ta recibiendo nestos momentos un total de 36 hores llectives en castellanu, a descontar les correspondientes a Inglés y Llingua Asturiana (dambes nel meyor de los casos). Pensar qu’esto nun pue tener incidencia na adquisición de les competencies propuestes pa les diferentes materies paezme simplemente desquiciante.

Pa ver hasta qué puntu llega’l despropósitu paga la pena analizar l’únicu oxetivu tocante a la llingua asturiana del que fala l’asignatura de Lengua Castellana.

Lengua Castellana: Valorar la realidad plurilingüe de España y de Asturias apreciándola y valorándola como muestra de riqueza cultural [oxetivu 11], matizando nos conteníos Identificación y respeto de otros códigos lingüísticos en los intercambios comunicativos de su ambiente más cercano: la lengua asturiana [Bloque 1. Sentir, falar, conversar].

Si analizamos esti oxetivu más p’allá del meru elementu estéticu, ha de pensase que dicha “identificación” de los elementos llingüísticos propios del asturianu tendría de pasar primeramente pelos docentes o los llibros de testu; cosa que por desgracia nun pasa nel día a día escolar.

Y falemos d’oportunidaes: La igualdá d’oportunidaes ye una de les principales banderes de los diferentes Gobiernos en materia educativa. Colos antecedentes presentaos paez evidente concluir que l’alumnáu monollingüe asturianu nun tien les mesmes oportunidaes que’l monollingüe castellanu, pero prestaríame introducir otru matiz.

El Decretu asturianu fala d’Atención a la Diversidá nestos términos: El conjunto de actuaciones educativas dirigidas a dar respuesta a las diferentes capacidades, ritmos y estilos de aprendizaje, motivaciones e intereses, situaciones sociales, culturales, lingüísticas y de salud para el alumnado [Capítulu IV. Artículu 16] . La variante llingüística entra por tantu nesti ámbitu, por embargu la Conseyería d’Educación nun tien previstu protocolu, programa, manual, nin documentu dalu pa guiar l’acción educativa de los docentes nesti supuestu. Sí entra por embargu nos casos de los neños y neñes monollingües n’otres llingües diferentes del castellanu, como ye bien natural per otru llau.

Espuestu’l matiz nun ye que seya la mio intención incluir a esti alumnáu dientro del grupu con Necesidaes Especiales d’Atención Educativa, mui al contrario pémeque tenemos que tar bien sollertes nos casos nos que se deriven a los departamentos d’Orientación, supuestos especialmente sangrinos denunciaos yá nel so día pol sindicatu SUATEA. L’oxetivu ye facer sorrayar la falta d’iniciativa a la hora llevar alantre tres pasos que considero básicos: reconocer (con docentes y especialistes formaos y con conciencia llingüística), tratar (estableciendo les ferramientes necesaries pa qu’esti alumnáu tenga les mesmes posibilidaes educatives que’l restu) y aprovechar (positivizando’l fechu de que son los garantes de la sobreviviencia d’un idioma en peligru y que parten cola ventaya de cuntar con una competencia llingüística bonísima nuna llingua más de les qu’espón el currículum).

Y pa cabu, como non, de niveles de calidá: La palabra clave n’educación nestos momentos ye la calidá. Y la calidá mídese (y más que va midise, desgraciadamente), y non siempre pasa polos parámetros que seríen racionales. Ún de los métodos son les pruebes que se concreten nestos díes na “Evaluación Diagnósticu”. Nesta evaluación que se fai nel Cuartu Cursu de Primaria, la Conseyería d’Educación nin plantega nin s’espera plantegue midir la competencia llingüística asturiana. Por contra, d’alcuerdu con tolo dicho, podría pasar que los centros públicos con una población mayor de falantes d’asturianu algame unos resultaos académicos más probes, anque nun soi quien a afirmalo yá que, evidentemente, nun hai interés en facer nengún estudiu qu’afite esta afirmación.

Prestaríame enforma que los neños y neñes invisibles tuvieren la oportunidá d’esponer estos y otros argumentos énte la conseyera d’Educación col instrumentu más verdaderu que tienen: la palabra.

Ente tantu tocarános a nosotros visibilizar el conflictu énte les mesmes puertes del llugar onde se tomen les decisiones afirmando que nun esisten, que nun esistimos.

¿Hai o nun hai motivos pa salir a la cai?

La responsabilidá a la puerta casa

Filed Under (lletres propies, política) by Iris on 02-04-2013

Les y los alcades de los pueblos pequeños saben bien lo que ye’l escrache. Tamién lo saben los conceyales de los más de los conceyos asturianos. Estos y estes representantes políticos tópenlu nel ascensor, na carnicería, na barra’l chigre cuando tán tomando una botellina cola familia; nel despachu de la Casa Conceyu si ye que lu tienen. Caúna de les decisiones polítiques que tomen sobre la Casa Cultura, l’arreglu d’una determinada cai, el mantenimientu de les instalaciones educatives, la programación de les fiestes, los programes de vivienda… pue tar cuestionada diariamente pola ciudadanía a la qu’afecten estes decisiones.

La cercanía de les alministraciones locales y municipales, la convivencia xeneralizada de los responsables de la xestión de lo público coles persones a les que representen xenera una singular forma de democracia participativa qu’acaba tornándose (insisto, xeneralmente) na mayor responsabilidá de los cargos públicos pa colos homes y muyeres colos que viven en común, esto ye, colos que conviven.

A midida que’l poder políticu ye mayor o, porqué non, pasa a garrar una forma más centralizada; la responsabilidá va esmuciéndose hasta’l puntu de desapaecer nel cueru d’un escañu (de los del Congresu, non de los de comer). Los responsables del poder central yá nun tienen el llabor de resolver l’arreglu d’una cai pela que pasen a diariu, sinón d’una carretera que tracen sobre un planu; nun visiten los tarrenos del plan de vivienda, trabayen sobre intereses estratéxicos y datos estadísticos. Nesti contestu ye razonable que se sientan violentaos cuando la responsabilidá y la conciencia pica a la puerta casa, o incluso na puerta del propiu Congresu (como tien pasao nos últimos meses n’España y Portugal).

La rempuesta que planteguen ye la de sancionar a les persones que practiquen escrache, que canten y rodeen el Congresu, pero cuento con qu’entovía hai más. La reforma de la Llei de Bases de Réximen Local que plantega’l Gobiernu estatal de Partíu Popular ye un nuevu intentu d’alloñar la política de les persones, una nueva forma de blindase escontra la responsabilidá. Na midida en que los servicios básicos pasen a depender d’un poder “superior” peor será la capacidá de rempuesta a les necesidaes d’una ciudadanía a la que nun se conoz, cola que nun se convive. Pero hai una segunda consecuencia: cuanto más s’alloñen les decisiones polítiques de les persones a les qu’afecten, menos capacidá tendremos de conocer a los responsables pa poder miralos a los güeyos y dici-yos que nos tán traicionando.

Porque, nun nos engañemos, cuanto mayor ye la cuota de poder mayor ye’l grau de responsabilidá sobre la degradación del sistema democráticu cola que convivimos. Quién nun querría topar nel ascensor, na carnicería, o nel chigre al máximu accionista del Bancu Central Européu, a la directora del Fondu Monetariu Internacional, al responsable de dalguna de les Axencies de Calificación Internacional. Quién nun querría mirar a los güeyos a esa xente, davezu ensin cara, pa face-y escrache, o lo que convenga a la situación.

La cosa ye que sí nos correspuende a nosotros y nosotres devolver la responsabilidá a la puerta casa, y siacasu, tampoco taría de más, a nosotros y nosotres mesmes.

 

Negativos

Filed Under (cine, imáxenes, lletres propies, lliteratura) by Iris on 22-02-2013

Equí va’l testu espublizáu en “Lliteratura“, revista que representa ún de los exemplos más meritorios del pesu de la nuestra lliteratura.  Espublízase con dalgo de retrasu pol recorte brutal que sufrió (y sufre)  l’Academia de la Llingua Asturiana, recorte qu’afecta a tolos aspectos de los que s’ocupa esta institución, incluyíos los lliterarios.

Axunto les imáxenes que cuento ayuden a entender, un puquitín más, esti cenciellu testu.

El sable moyao exercía la so llexítima resistencia al pasu les botes. Col movimientu, el muestrariu de materia diba garrándose al cueru faciendo’l caminar que presidía la fuxida entá más pesarosu. L’agua, recuperando tarrén, bendecía la procesión col so chiscar d’espluma y ocle, demientres que les piernes entamaben a sentir el pesu del agua frío pegáu a los baxos los pantalones.
La lluz amiyaba nel so pelo sobreesponiendo’l movimientu pendulante de la priesa. Cola mesma cadencia, el fuelgu que-y salía de la boca tresformábase nun soníu orgánicu que acompasaba los segundos que-y restaben pa xubir la escalera que lu devolvía al camín marcáu.
Les botes facíen una parada énte la tierra gris de piedres grises pa tomar la iniciativa nuna carrera interminable. Dexando atrás los artos y les sebes posaba les manes na piedra de la ponte pa descansar el cuerpu nel mugor. El ríu, ensin fondu, semeyaba un platu de metal vacíu.
La pantasma corría penriba la ponte, pingaben los sos pasos como gotes d’agua nun grifu mal zarráu. Diba persiguilu de vuelta a la tierra y los campos ermos, onde l’espaciu yera tan grande que nun había ñubes bastantes pa llenalu. Entraba nes sos llendes como lo fai una vaca tres la guiyada, siguiendo una narración yá escrita.
Énte les alambraes del Centru de Menores, terminada la carrera con aire nuevo, foi quien a asumir la marcha inevitable, la riestra infalible de fotogrames que marcaba la so socesión temporal.

El montador cortó nesi puntu l’últimu rollu. La película taba terminada. El sable moyao tornaba a exercer la so llexítima resistencia al pasu les botes y él, del llau opuestu a la narración de Truffaut, preparábase a siguir viviendo una historia en negativo.

 

Cuestionando, ente otres coses, la educación

Filed Under (escuela) by Iris on 10-02-2013

 

Ayeri tocó ver el documental más comentáu del mes, y si m’apures del añu (a lo menos nos contestos escolares): “Cuestión d’educación“, capítulu 31 del programa “Salvados” que dirixe’l periodista Jordi Évole.

La valoración xeneral ye evidente: la propuesta ta mui bien armada. Y lo ta porque como nel restu de los capítulos que tengo vistos d’esti programa’l presentador va texendo pente medies de preguntes inocentes y tratu candial una rede argumental que sofita una intención previamente ellaborada. A esto tien de sumase un intelixente montaxe, escoyeta d’imáxenes y diálogos que se tienen de mostrar y en qué orden.

Nesti capítulu desgránase en primer términu la Educación n’España y cómo ésta ta mui alloñada de ser un asuntu d’Estáu. Mui a la contra critícase especialmente l’interés de dir cambiando d’una reforma a otra hasta llegar a la crítica directa al modelu que nos propón la próxima LOMCE.

Garrando un avión, Jordi Évole aterriza nel país que ye situáu pol Informe PISA a la cabeza mundial en rendimientu académicu: Finlandia. Entrando nes sos aules, y falando con dalgunos de los protagonistes del procesu educativu (families y docentes, que non alumnáu) preséntasenos una imaxen tremendamente atractiva de la educación, una propuesta mui cercana a la que suañamos miles de docentes d’esti otru estáu.

La virtú de la contraposición de los dos modelos, y en suma del programa en xeneral, ye que nos lleva a la reflexón acerca de los referentes que nos ufierten les alministraciones educatives y, n’últimu o primer términu, les propies metodoloxíes qu’utilizamos diariamente nel aula. Esti ye siempre un camín mui interesante, pero creo que podría dase un reblagu más.

La contraposición de los modelos educativos d’España y Finlandia nun dexa de ser una contraposición tamién de dos modelos políticos bien estremaos. Cola llectura del anteproyectu de la LOMCE el tastu que queda ye’l pasu descaráu hacia una concepción neolliberal de la educación, esto ye, una mercantilización del fechu educativu que pasa por un empeoramientu de la calidá de la enseñanza pública en beneficiu del aumentu de les desigualdaes sociales y económiques de la población. Mui a la escontra la educación en Finlandia tien una base claramente socialdemócrata. L’apueste por una educación de calidá espéyase nel porcentaxe abrumador d’escueles públiques, la gratuidá de los servicios, l’alta formación de los docentes y el consensu políticu por mantener esti sistema nun plazu de tiempu lo más llargu posible.

Esa base d’izquierdes permite amás que les families puedan tar a les cuatro la tarde en casa, que les baxes por maternidá o paternidá permitan realmente la educación de los fíes o fíos nos primeros años y qu’esta educación familiar pueda allargase hasta’l sistema educativu con esos principios de llibertá y curiosidá que tanto nos atraen a nivel didácticu.

El documental de Jordi Évole ye una propuesta bien armada porque tamién, al final del programa, sabe llanzar la pregunta inquietante d’hasta qué puntu ye importante invertir esfuerzos económicos na educación de los más pequeños. Garrando esti testigu y tamién, como ramu a esta modesta reflexón, cabría cuestionase hasta cuánto tamos dimpuestos a lluchar pa tornar esti modelu neolliberal que llega cola vocación de tresformanos, a traviés de lo llaboral, lo educativo y lo social; en xeneraciones perdíes.

 

Carta Abierta a Carne Cruda 2.0

Filed Under (lletres propies, política) by Iris on 14-01-2013

Buenas noches a todo el equipo de Carne Cruda;

El programa de hoy me pilló en la autopista, de noche, a la vuelta de una reunión política.
A tenor de lo dicho en el programa no sé si esta es razón suficiente para que dejéis de leer esta carta, supongo que sí, pero todavía tengo más.
Milito desde hace seis años en una organización política de las llamadas “minoritarias” y la reunión me pilló justo después de la jornada laboral en la escuela rural donde trabajo de maestra interina, y justo antes de la bofetada en la cara y en la moral que me supuso vuestro programa.
Por contextualizar en la reunión se trataron temas como la nueva ley de educación LOMCE, y como esta pone en grave peligro la educación pública desde el prisma conservador y neoliberal que destila el actual gobierno del estado, y de paso también el nuestro. También se debatió sobre la necesidad de unir fuerzas frente la imposibilidad de dar voz a la ciudadanía (ya sea legal, administrativa o mismamente de participación ciudadana).
Por seguir contextualizando en la reunión estaba uno de los dos concejales que, con mucho esfuerzo y ningún medio económico (como bien sabéis los partidos minoritarios sin representación no reciben dinero alguno para sus campañas electorales, lo que supone un pilar más del rodillo imparable de los dos grandes partidos). De los diecisiete “políticos” que fueron elegidos en su Ayuntamiento solamente dos reciben prestación, el alcalde y el teniente de alcalde. El resto, como es el caso, tienen un trabajo paralelo a la “política”. Aunque esto seguramente ya lo sabréis porque es así en casi todos los Ayuntamientos de España con menos de 50.000 habitantes.
Por dar un apunte más nuestro segundo concejal, lleva medio año rompiéndose los cuernos para desarrollar el programa de democracia participativa que llevaba en el programa. Finalmente acaba de llegar a un acuerdo con el equipo municipal para lograrlo, pero la noticia no salió absolutamente en ningún medio de comunicación, que sepamos.
Quiero pensar que estas dos personas no forman parte del saco de políticos corruptos en el que los mete el 96% de la población, ni yo que ni quisiera formo ni quiero formar parte del 4% de políticos de España.
En definitiva, el programa de hoy me pilló a la vuelta de hacer política, pero sin embargo no puedo encontrarme más alejada de la descripción que disteis en vuestro programa, tanto ideológica como moralmente.  Por desgracia la generalización de ese concepto hace que programas como el de hoy sean para mí, como para otros miles de militantes de base, alcaldes de pueblos pequeños, concejales….. como bofetadas. ¿A quién beneficia ese discurso demagógico antipolítico? Cabría repasar la historia europea del siglo XX.
La salida: volver a Radio 3 con Juan de Pablos y a casa a escribir esta carta que calculo que será, como decimos en asturiano “Glayar en Castañéu”. En cualquier caso ya es muy tarde. Y mañana hay que trabajar.
Un saludo (de verdad que afectuoso)